Logo of the Belgian Federal Authorities

Life4Brussels

Wat is Life4Brussels en wat is het doel van de vereniging?

Life4Brussels is een vereniging (IVZW) die slachtoffers van terreurdaden opvangt en een luisterend oor en morele ondersteuning biedt. Ze informeert ook over de gerechtelijke procedures en compensatievoorwaarden. Het doel is ondersteuning en oriëntatie te bieden binnen de verschillende gemeenschappelijke en federale hulpdiensten en hulp aan te bieden bij de te nemen stappen. Zo worden ook, afhankelijk van persoonlijke behoeften van de slachtoffers, diverse samenwerkingen en diensten voorzien, zoals therapiebehandelingen, om de stress en horror die de terreurdaden met zich meebrachten te verlichten.

Hoe kan ik in contact komen met mensen die een soortgelijk drama hebben meegemaakt?

Life4Brussels brengt via diverse evenementen de verschillende families bij elkaar die hetzelfde dramahebben meegemaakt. Zo worden in samenwerking met het collectief Slameke een workshops en groepstherapie georganiseerd. U kan contact met ons opnemen voor meer informatie.

Waaruit bestaan de juridische diensten van Life for Brussels?

De prioriteit van de vereniging is om slachtoffers toegang te geven tot juridische informatie van hoge kwaliteit.

 

Voor wie is deze juridische permanentie bedoeld?


De slachtoffers: 

Ze zijn bedoeld voor alle slachtoffers van terrorisme, ongeacht hun nationaliteit, verblijfplaats, taal, leeftijd of hoedanigheid (of het nu gaat om een slachtoffer dat aanwezig was op de plaats van de aanslag of gevolgen heeft ondervonden als gevolg van opgelopen verwondingen of het overlijden van een familielid dat aanwezig was op de plaats van de aanslag).  

Het gaat om slachtoffers die lid zijn van de vereniging, maar ook om slachtoffers die geen lid zijn. De toegang tot de juridische diensten hangt niet af van het lidmaatschap, maar van de hoedanigheid van het slachtoffer als slachtoffer van terrorisme.

Het betreft zowel slachtoffers die een advocaat hebben gekozen die deel uitmaakt van het advocatencollectief van de vereniging, als slachtoffers die een andere advocaat hebben gekozen of slachtoffers die niet door een advocaat worden verdedigd. Het feit dat een slachtoffer deelneemt aan één of meerdere wetswinkels betekent dus niet noodzakelijk dat de zaak zal worden behandeld door één van de advocaten van het advocatencollectief van Life for Brussels.

De eerste hulpverleners: 
De juridische diensten betreffen ook alle eerstehulpverleners (EHBO’ers, politieagenten, occasionele redders, enz.) die mogelijks recht hebben op een vergoeding voor de schade die ze hebben geleden als gevolg van de aanslag. De rechten, procedures, termijnen, bevoegde rechtbanken, enz. zijn niet dezelfde als voor andere slachtoffers. 


De maatschappelijke werkers: 
Sommige slachtoffers die niet door een advocaat willen worden verdedigd, vragen een maatschappelijk werker om hen te helpen. In dit kader zal de maatschappelijk werker soms een ontmoeting met leden van de juridische diensten hebben om hen juridische vragen te stellen, juridisch advies in te winnen of vragen te stellen over procedures, termijnen, beroepsmogelijkheden, toegang tot een advocaat, enz.


De juridische vertegenwoordigers:
Sommige juristen die voor vakbonden werken, helpen slachtoffers bij het afhandelen van het arbeidsongevallengedeelte van de aanslag. In dit kader gebeurt het dat er diensten worden gehouden met deze juristen.

Advocaten (extern aan Life for Brussels) vragen soms ook om toegang te krijgen tot een juridische dienst om er zeker van te zijn dat ze geen enkel aspect gemist hebben van de te bieden hulp. 
 
Wetenschappers of studenten:
We worden regelmatig gecontacteerd door studenten of onderzoekers in de rechten, in de journalistiek of in de criminologie, met wie we juridische diensten organiseren om moeilijkheden, procedures, deadlines, enz. te bespreken. 

 

Waaruit bestaat de juridische permanentie?


Onze juridische diensten laten toe om: 

  • informatie te verkrijgen over de rechten van slachtoffers van terroristische daden, over de procedures, enz. Bijvoorbeeld, waartoe dient een strafrechtelijke procedure ten opzichte van een burgerlijke procedure, moet ik mij partij stellen in een strafrechtelijke procedure, moet ik deelnemen aan strafrechtelijke zittingen, wat is de HZIV, wat is het doel ervan, wat is de rol van MEDEX, heb ik recht op een vergoeding van de verzekering, kan ik aanspraak maken op steun van de Commissie voor financiële hulp aan slachtoffers van opzettelijk geweld, enz.;
  • op de hoogte te blijven van eventuele wetswijzingen;
  • vragen te stellen over bepaalde procedures (bijv. vervaltermijnen), of over luiken die ze niet met een advocaat hebben besproken (bijv. vragen over procedures voor de Commissie voor financiële bijstand aan slachtoffers); 
  • hulp te verkrijgen bij het invullen van bepaalde formulieren, zoals aanvragen voor financiële steun (indien de vervaltermijnen het toelaten), uitleg over het verschil tussen 'aanvraag voor financiële steun' en 'erkenning van het statuut van nationale solidariteit', het nut van het statuut en de kaart van het statuut van nationale solidariteit, hoe men de terugbetaling van de abonnementskosten van de MIVB kan bekomen vóór de toekenning van het statuut, wie de hoedanigheid van rechthebbende heeft in de zin van de wet van 2017, hoe men de terugbetaling van de advocatenkosten kan bekomen, hoe men de vermindering van het herstelpensioen (of het pensioen voor rechthebbenden) berekent na de ondertekening van een schadeloosstellingsovereenkomst met de verzekeringsmaatschappij, enz.;
  • hulp te verkrijgen bij de voorbereiding van bepaalde procedures, zoals een verergeringsprocedure van het herstelpensioen, zoals een beroep indienen bij de Commissie voor Financiële Hulp, enz.;

Wanneer echter een advocaat (van buiten het collectief Life for Brussels) tussenkomt, mengen wij ons niet in het beheer van het dossier.

 

Op hoeveel juridische diensten heb ik recht?

Life for Brussels heeft ervoor gekozen om het aantal diensten voor slachtoffers niet te beperken. Aanvragers mogen zo vaak als ze willen genieten van de juridische diensten. 

 

Hoe lang duurt het gesprek en hoe verloopt het?

De eerste gesprekken duren over het algemeen 1,5 tot 2,5 uur, met als doel ieder slachtoffer ook de kans te geven over zijn/haar ervaringen te praten.

Vervolgens leggen we uit welke haar/zijn rechten zijn en welke stappen en procedures hij/zij kan ondernemen. Dit wordt gedaan met behulp van een schemabord om het voor het slachtoffer begrijpelijker te maken, gezien het grote aantal aanspreekpartners waarmee hij/zij zal geconfronteerd worden.

Samen met het slachtoffer gaan we eveneens de voortgang van haar/zijn persoonlijk dossier na en beantwoorden we eventuele vragen.

Juridisch advies wordt gegeven in de lokalen van de vereniging.

Voor buitenlandse en/of niet-ingezeten slachtoffers, die duidelijk niet in staat zijn om zich te verplaatsen, worden de diensten gehouden via een videoconferentieplatform. Hetzelfde geldt voor mensen die in België wonen en die om verschillende redenen niet in staat zijn om zich te verplaatsen.

Indien nodig neemt een tolk deel aan de juridische dienst om het gesprek te vergemakkelijken.

Deelnemers kunnen worden vergezeld door mensen van hun keuze (maatschappelijk werkers, familieleden, enz.). Dit is vaak een gelegenheid om te praten over de schade die naaste familieleden hebben geleden, hun ervaringen, enz.
 

Wat is de follow-up van deze diensten?


Aan het einde van deze diensten vragen de slachtoffers of de eerste hulpverleners de vereniging soms om hen te helpen met bepaalde taken. Deze taken kunnen worden uitgevoerd op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer, wanneer er geen advocaat bij betrokken is, aangaande een bepaald luik die het slachtoffer niet aan een advocaat wil toevertrouwen. 

Deze taken zijn gevarieerd; hier volgen enkele voorbeelden ervan: 

  • Contact opnemen met organen of bepaalde autoriteiten (verzekeringsmaatschappijen, pensioendienst, ziekenfondsen, MEDEX, enz.) om te informeren naar de voortgang van het dossier van het slachtoffer of om erkenning van bepaalde rechten te verkrijgen (bijv. de erkenning van het statuut van rechthebbende en het recht op pensioen van een feitelijk samenwonende, enz.)
  • contact opnemen met Assuralia om een probleem met een verzekeringsmaatschappij op te lossen (bijv. geen nieuws vanwege de beheerder, geen antwoord, enz.). Houd er rekening mee dat Assuralia zich niet mengt in het beheer van het dossier (het is niet betrokken bij de inhoud van het dossier, zoals het al dan niet erkennen van een schade, de erkenningsgraad van de invaliditeit van een slachtoffer, enz.). 


 

Hoe wordt informatie gedeeld binnen Life4Brussels?

Life4Brussels informeert haar leden over het juridische aspect, de compensatievoorwaarden en de huidige wetgeving. Dat gebeurt via verschillende communicatiekanalen zoals sociale netwerken, de website, mailing, hotlines en sms, conferenties en de algemene vergadering van de vereniging.

Herdenkt Life4Brussels de terreurdaden?

Elk jaar maakt Life4Brussels deel uit van de herdenkingen van terreuraanslagen. De vereniging staat de slachtoffers en hun dierbaren bij in dat herdenkingsproces. Door herdenkingsceremonies worden de terreurdrama’s niet vergeten en wordt het bewustzijn van dit pijnlijk verleden bij de jongere generaties vergroot en een vredesboodschap doorgegeven.

Waarvoor dienen de juridische meldpunten van Life4Brussels?

U kan bij de Orde van Vlaamse Balies(externe link) en Ordre des Barreaux Francophones et Germanophone(externe link) een lijst opvragen van gespecialiseerde advocaten.

Life4Brussels heeft ook juridische meldpunten opgericht in haar kantoren aan de rue des volontaires 7 in 1300 Waver. Het advocatencollectief heeft een schematisch overzicht gemaakt met de verschillende contacten, procedures en deadlines. Het doel van de meldpunten is om vragen van slachtoffers te beantwoorden, hen te oriënteren en steun te bieden bij bepaalde procedures en in te vullen documenten.

Hoe pleit Life4Brussels voor een beter wetgevingskader?

Life4Brussels stelt wijzigingen in bepaalde wetsteksten voor en brengt jaarlijks verlag uit over de praktische moeilijkheden waarmee slachtoffers werden geconfronteerd. Denk daarbij aan de oprichting van een garantiefonds, de verlenging van de verjaringstermijn, invoering van aanvullende sancties en de uitvoering van deradicaliseringsprogramma’s. Die belangenbehartiging gebeurt zowel op nationaal, Europees als internationaal niveau.

Hoe kan ik in contact komen met Life for Brussels?

Gerelateerde informatie 

Contacten

Ontdek de contactgegevens van instanties en overheidsdiensten die u kunnen begeleiden bij de stappen die u zet.

Naar de contactlijst

© FOD Kanselarij van de Eerste Minister

Deze website gebruikt een cookie dat nodig is voor de goede werking ervan.